• 8 Dagen tent
  • 5,600 M
  • 3 Dagen lodge
  • 13 Dagen hotel
  • 21 Dagen motorrijden

Informatie over de 24d motorrijden door India :

Himalayan Leaders presenteert weeral een wereldpremiere : onze 24d durende “Land of the high Passes” :

Er zijn wereldwijd niet veel tochten die je per motor door zulk avontuurlijk en desolaat gebied brengen. De Ladakh Vallei, met daarbij de Spiti vallei en de Nubra vallei, behoren tot de mooiste ter wereld en het is een werkelijk magische ervaring om vanuit New Delhi langzaam opbouwend naar de machtige Himalaya te rijden.

Na aankomst op de luchthaven in New Delhi, nemen we de trein naar Shimla, waar de Royal Enfields al op ons staan te wachten. Daarna gaat het gestaag omhoog, met oa de Taglang La (+5300m), de Khardung La (+5600m) en verschillende speciale meren op grote hoogte. Jullie worden begeleid door een hele backup crew die in hun truck ook nog een hele tentenuitrusting meehebben voor als we in het onherbergzame Himalaya dienen te kamperen. Onze kok is voor deze avonden uitgerust met 20 jaar ervaring in zowel de Indische, de Tibetische alsook de Nepalese keuken, waardoor we jullie elke avond weer een feestmaal kunnen presentern.

Overzicht :

  • Beste periode : van juni tot september
  • Start motorrijden in Shimla (per trein vanuit New Delhi naar Shimla)
  • Einde motorrijden in Leh
  • Totaal aantal km : meer dan 2000km
  • Gemiddelde afstand tussen 40 en 160km
  • Hoogste punt : 5600m Khardung La, de hoogste berijdbare pas ter wereld

Verdere informatie :

  • Gebruikte motoren: Keuze uit laatste modellen Royal Enfield 500 c.c. of Honda Hero 150 c.c. met elektrische starter, versnellingen links.
  • Waarborg: per motor wordt in Kathmandu /New Delhi een waarborg vooruitbetaald van USD 500.00. Deze waarborg is bedoeld als eigen risico voor eventuele schade aan de motoren.
  • De condities van de wegen in Nepal /India/Tibet zijn over het algemeen goed, behalve in meer afgelegen gebieden in de bergen en op het platteland. Op deze reis moet rekening gehouden worden met moeilijke(re) trajecten over, soms smalle zand en grindpaden en trails.
  • Vaardigheden als motorrijder: u dient een geoefende motorrijder te zijn met zelfvertrouwen in onverwachte verkeerssituaties, complete beheersing van de motor, ook in moeilijke wegomstandigheden.
  • U dient in het bezit te zijn van een geldig (internationaal) motor-rijbewijs.

Kodering : (O)ntbijt + (L)unch + (D)inner

Dag per dag schema Motorreis in India : 24d motorrijden van New Delhi naar Ladakh

  • Dag 01 : Aankomst op de internationale luchthaven New Delhi

    Vandaag komen jullie aan op de internationale luchthaven in New Delhi. Wij wachten jullie op en brengen jullie naar het hotel. In India is er een gezegde “een gast is voor altijd een vriend”. ’s Avonds nodigen we jullie uit voor een traditionele Himalayan Leaders avond, met zang en dans en lekker eten.

    Hotel + O

  • Dag 02 : Sightseeing in New en Old Delhi

    Na het ontbijt, wacht onze persoonlijke gids op ons. In onze airco bus, zijn we getuige van de contrasten tussen Old en New Delhi. We beginnen de dag met een bezoek aan Safdarjang’s graf, op weg naar de Qutab Minar, daterend uit 1193 AD. We bewonderen de prachtige middeleeuwse overwinningstoren in persische stijl, met zijn 73m hoogte, ver uitkijkend over de stad.

    Hier bevinden zich ook de ruines van de Quwwat-ul-Islam moskee. Na een lekkere lunch, rijden we verder door New Delhi, langs de indrukwekkende ambassades en overheidsgebouwen, het India Gate, de Sikh Tempel van Bangla Sahib Gurudwaer, de Birla Tempel en natuurlijk Connaught Place. Daarna bezoeken we de grafzerk van Hunayun, de voorloper van de Taj Mahal.

    Hotel + O

  • Dag 03 : New Delhi - (Trein) - Kalka (670m) - (Auto) - Shimla (2145m)

    We staan vroeg op, om op tijd naar het New Delhi Railway Station te kunnen vertrekken. We reizen namelijk per trein naar Kalka, aan de voet van de Indische Himalaya. Deze rit duurt 4hr. Tijdens deze rit wordt ook het ontbijt geserveerd. Vanuit Kalka, laden we dan de bagage om in een klaarstaande private bus en rijden we naar de “zomerhoofdstad” van India, Shimla.

    Hotel + O

  • Dag 04 : Shimla (2145m)

    Vandaag staan we ’s morgensvroeg al oog in oog met onze Royal Enfield Motor !! Hij wordt onze trouwe begeleider voor de komende dagen ! We nemen ons de tijd om de motor te leren kennen, onder begeleiding van de motorgids, die jullie de kneepjes van het Enfield-vak bijbrengt. Daarna rijden we een eerste tour door Shimla, om gewend te geraken aan het verkeer. De namiddag staat vrij ter beschikking en de gids neemt jullie graag mee op een kleine tour door de omliggende dorpjes met een bezoek aan een kerk van de christelijke gemeenschap (ong 60km). Ook is het mogelijk om er een vrije namiddag van de maken.

    Hotel + O + L + D

  • Dag 05 : Motorrijden naar Narkanda (70km, ong 4hr, 2720m)

    Na het ontbijt is het tijd om de motor eventjes te laten warmlopen en dan zijn we klaar voor onze eerste rit !! Het aantal km is vrij kort, maar door de avontuurlijke omstandigheden, duurt het desalniettemin 4 hr vooraleer we in Narkanda aankomen. We rijden eerst de stad Simla uit over een goed onderhouden lokale straat, waarna we ons in noordelijke wijzers op de Hindustan – Tibet Highway (NH22) concentreren en naar Narkanda cruisen. Narkanda ligt op 2720m hoogte en wordt omringd door een dichtbegroeid cederbos. Het geurt er altijd heel lekker.

    Hotel + O + L + D

  • Dag 06 : Motorrijden naar Sangla (165km, 6hr, 2745m)

    We rijden vandaag verder over de NH22 tot we in Kinnaur aankomen. Dit is een licht heuvelig parcours met een paar fraaie bochten en een aantal erg mooie vergezichten. Daarna duiken we langs de Sutley rivier, de ruige canyon in en volgen de rivier tot we in Karcham aankomen. Dit is een erg spannend stuk, want het is er vrij smal en met een ontelbaar aantal bochten. Hier in Karcham, splitst de weg zich in 2. Eentje gaat naar Spiti, bekend als eindpunt van de Spiti Valley trekking, en de andere gaat door de Baspa Vallei naar het erg mooi gelegen Sangla. We draaien

    rechtsaf en volgen deze kronkelende weg voor 18km. De canyon wordt elke kilometer iets smaller en we worden overweldigd door de natuurpracht. De rivier wordt gevoed door talrijke watervallen, die het geheel een extra mooie touch geven. In Sangla, rijden we naar ons tentenkamp, gelegen buiten het kleine stadje op een groene wei. Een uitzicht om van te genieten, hier op de rechter rivieroever.

    Tent + O + L + D

  • Dag 07 : Motorrijden naar Chitkul, overnachting terug in Sangla (54km, 4hr, 2745m)

    Na een lekker ontbijt, zadelen we onze Enfields voor een korte rit naar Chitkul, gelegen in de Baspa Vallei. Chitkul is het laatste dorpje op de weg naar de Tibetaans/Chinese grens en biedt een geweldig panorama over de besneeuwde bergen van de Kinnaur Regio. Na de lunch, rijden we rustig terug naar Sangla, waar we een vrije namiddag hebben. Een mogelijkheid is, om een verfrissende wandeling te maken langs de Baspa rivier.

    Tent + O + L + D

  • Dag 08 : Motorrijden naar Kalpa (75km, 4hr, 1975m)

    We rijden terug naar Karcham over de NH-22, waarna we nu richting Recong Peo rijden, 7km verwijderd van Kalpa. Vandaag is een dag, waar je elke km opnieuw kan stoppen om de prachtige landschappen te bewonderen. Daarom doen we het ook erg rustig en stoppen regelmatig. Dit deel van India noemt de “Kinner Kailash”. In Kalpa is er nog tijd genoeg om het kleine dorpje en zijn appelgaarden te bezoeken, terwijl wij bij de lokale politie de speciale “innerline permits” organiseren. Deze permits zijn nodig om de gebieden verderop te mogen bezoeken.

    Lodge + O + L + D

  • Dag 09 : Motorrijden naar Nako Lake (130km, 6hr, 3660m)

    Na het ontbijt vertrekken we voor opnieuw een erg mooie tour. We rijden verder over de Hindustan Tibet Highway en de gedeeltelijk groene kleuren in de omgeving verdwijnen nu erg snel en maken plaats voor grijze en beige zandkleuren. We stijgen vrij snel en dit merken we aan de motor, die iets meer moeite heeft met de lagere hoeveelheid zuurstof in de lucht. We komen aan in Spello, waar onze permits nogmaalsgecontroleerd worden en cruisen dan verder naar Khab, een klein dorpje gelegen aan de samenvloeiing van de Spiti en de Sutley rivieren. We steken de rivieren over en volgen nu de Spiti rivier tot in Nako, een klein dorpje gelegen bij het kleine maar zeer mooie Nako Lake (3660m). Het Nako Lake is het eerste hooggelegen meer, dat we op onze avontuurlijke reis bezoeken. Hier in de remote areas van India, is de huisvesting basic en daarom gebruiken we onze eigen tenten om een camp op te slaan.

    Tent + O + L + D

  • Dag 10 : Motorbike to Kaza via Tabo (128km, 6hr, 3870m)

    Vandaag rijden we nog dieper het ruige gebergte in, daarbij steken we diverse malen de rivier over, zonder brug ! Een van deze plaatsen, is het bekende “Maling Nala”. Daarna rijden we de Spiti Vallei in tot in Chango. Hier houden we halt voor de lunch, omgeven door een massieve collage van besneeuwde bergtoppen. Daarna rijden we verder naar Tabo, waar we een 1000 jaar oud Tibetaans klooster bezoeken. De laatste 47km langs de Spiti rivier door een heerlijke scenery, brengen ons naar Kaza.

    Hotel + O + L + D

  • Dag 11 : Rustdag in Kaza (45km, 3870m)

    Kaza, is de hoofdstad van het Spiti District en een heerlijke plek om een dagje te rusten. Na het avontuurlijke motorrijden van de laatste dagen, vinden we hier internettoegang en de mogelijkheid om het thuisfront te bellen. In de namiddag stappen we op de motor en rijden naar een van de hoogst gelegen en met de motor bereikbare dorpjes in Azie, namelijk Key Gompa en het Komic dorp op 4275m ! De uitzichten hier zijn fantastisch en we rijden in de late namiddag rustig terug naar Kaza.

    Hotel + O + L + D

  • Dag 12 : Motorrijden naar Chandra Tal (100km, 4hr, 4200m)

    We rijden vandaag dieper de Spiti vallei in en komen met de motor nu op grote hoogte. De omgeving wordt ruiger, het gebied meer en meer geisoleerd. Eerst rijden we via ontelbare bochten naar de Kunzum La pas, op 4550m. Hier houden we halt om de gletsjers te bewonderen die het hele panorama vullen. Iets na de Kunzum La pas, ligt het Chandra Tal meer, het tweede hoogst gelegen meer op deze tour. We dienen verschillende keren door het water te rijden, omdat het smeltwater van de gletsjers telkens weer anders vloeit. Jammer genoeg mogen we niet direct aan het meer kamperen, dus slaan we onze tenten iets verder weg op. Hier, in het midden van de Himalaya, met zicht op het Chandra Tal, een pure belevenis !

    Tent + O + L + D

  • Dag 13 : Motorrijden naar Jispa (140km, 5hr, 3500m)

    Na het ontbijt rijden we door de Lahaul Vallei, langs de Chandra rivier. Deze Chandra rivier ontstaat uit het smeltwater van de Baralacha La en met zijn breed rivierbed biedt het de ideale setting voor avontuurlijk cruisen. De weg, soms gravel, soms tarmac, soms helemaal niets, loopt van Chandra Taal naar Gramphu, waar het aansluit op de alombekende Manali – Leh “highway”. De eerstvolgende 4 uren zijn we bezig om zowel op de gaten in de weg alsook het ruige waanzinnig mooie panorama in ons op te nemen. We dienen diverse malen kleine riviertjes met de motor over te steken, dan weer over een tarmacloos stuk weg de machine onder controle te houden, dan weer een steile bocht correct in schatten. Na Gramphu verbetert de wegconditie en kunnen we onder “normale Himalaya” toestanden, relaxed naar Jispa rijden. We stoppen onderweg nog 1 keer om het grote spectakel in ons op te nemen, als de Chandra en Bhaga rivier zich woest in de Tandi rivier storten. Hier is ook nog een klein tankstation, het laatste tot we in Leh aankomen ! We rijden verder naar Jispa, een klein dorpje, net voor het volgende avontuur richting Ladakh !

    Lodge + O + L + D

  • Dag 14 : Rustdag in Jispa (3500m)

    Gisteren was een zware dag en ook de komende 3 dagen zijn erg zwaar. Daarom nemen we een rustdag in Jispa. Onze lodge ligt mooi op de rivieroever van de Bhaga rivier en biedt daarmee genoeg mogelijkheden om de dag rustig door te brengen.

    Lodge + O + L + D

  • Dag 15 : Motorrijden naar Sarchu (97km, 5hr, 4050m)

    Na het ontbijt pakken we onze bagage bij elkaar en maken ons klaar voor Sarchu, een klein dorpje waar we onze permits weer laten controleren voor het Himachal Pradesh District. Maar eerst dienen we ons weer over ontelbare korte en soms steile bochten, naar de Baralacha La pas op 4830m te manoeuvreren, opnieuw over een weg in slechte toestand. De Baralacha La pas, is helemaal toegesneeuwd tijdens de winter, waardoor deze weg onbruikbaar is tijdens de wintermaanden. Aangekomen in Sarchu, kamperen we aan de rivieroever.

    Tent + O + L + D

  • Dag 16 : Motorrijden naar Tso Kar (129km, 8hr, 4524m)

    Vandaag merken we duidelijk, dat de Himalayas “bijna” ondoorgrondelijk zijn. Vanuit Sarchu rijden we namelijk nog dieper dit afgelegen stuk van het Himalayagebergte in en het aantal dorpjes dat we vandaag tegenkomen, is op 2 vingers te tellen. We zien verschillende tijdelijke settlements, door nomaden bewoond, of een Indische Army Post. De hoogte vandaag klimt tot boven de 5000m !!! Eerst klimmen we naar de Nakee La pas op 4905m en na een korte pauze om van het oorverdovende uitzicht te genieten, klimmen we verder naar de Lachlung La op niet minder dan 5095m ! We houden een gemiddelde hoogte van 4300m aan voor de volgende 35km tot we Tso Kar bereiken. Deze zee bevindt zich op een hoogte van 4524m en biedt als zoutmeer een heel speciale fauna en flora. We stellen onze tenten op en genieten van het prachtige spectakel.

    Tent + O + L + D

  • Dag 17 : Motorrijden naar Leh (139km, 6hr, 3500m)

    Ben je klaar om vandaag over de tweede hoogste berijdbare pas ter wereld te rijden ? Na het ontbijt beginnen we aan het laatste stukje slecht onderhouden weg tot we aan de Manali – Leh “Highway” aansluiten en richting de Taglang La pas rijden. Dit is een werkelijk groot avontuur en tussen de stukjes tarmac wringen we onze motor in alle richtingen om de klim naar 5355m te overbruggen ! Boven op de pas ligt nog sneeuw, maar de lokale wegcrew zorgt ervoor dat de weg zelf sneeuwvrij is. Het is heel waarschijnlijk dat je tussen een sneeuwhaag van wel 2.5m doorrijdt !! We stoppen op de top om een geweldige groepsfoto te maken en het maanlandschap te bewonderen. Het is en blijft een waar wonder, dat onze motors in deze ijle lucht nog korrekt werken ! Na de pas gaat het geleidelijk aan naar beneden, maar de kwaliteit van de weg blijft gemiddeld. In de verte zien we de weg zich een traject meanderen tusen de bergen, een waar schouwspel. Na 2 uur komen we aan bij de Indus rivier, waarna we op een vrij vlakke Manali – Leh “Highway” het laatste stuk naar Leh afleggen. De vallei opent zich, en de hoofstad van het Ladakh District steekt scherp af tegen de ondergaande zon.

    Hotel + O + L + D

  • Dag 18 : Leh sightseeing (3500m)

    Vandaag staan we vroeg op, want we dienen opnieuw een hoge pas over te steken, de Chang La op 5289m hoogte. We vertrekken naar het oosten en klimmen eerst gestaag over de goed onderhouden weg tot we na 2 uur dan de klim inzetten naar de Chang La. Hier verkennen we de ontelbare stromen met smeltwater, die van de Paagal Nala gletsjer ontspringen en rijden zigzaggend verder omhoog naar het Pangong Tso Meer. Hier kamperen we ook. Het Pangong Tso Meer is erg speciaal want het is een van de grootste “endorheiische basins” ter wereld. Het is namelijk licht zoutig, niet zo zout als zeewater, en het meer voedt geen enkele rivier. Het is 134 (!!) km lang en ligt loopt vanuit India helemaal tot in Tibet. Door het lage zoutgehalte, bevriest het hele meer tijdens de winter. De omgeving en vooral de zonsondergang zijn fenomenaal.

    Tent + O + L + D

  • Dag 20 : Motorrijden naar Leh (160km, 7hr, 3500m)

    Na een stevig ontbijt genieten we nog even van de prachtige omgeving, vooraleer we ons terug op weg maken naar Leh.

    Hotel + O + L + D

  • Dag 21 : Motorrijden naar Hunder via de Khardung La (127km, 4hr, 3700m)

    Vandaag brengt ons naar de Khardung La pas, de hoogste berijdbare pas ter wereld met een hoogte van 5600m ! We staan vroeg op, en maken ons op weg richting westen over de uitloper van de Manali – Leh “Highway”. We rijden naar de Nubra Vallei, bekend voor zijn avontuurlijke trekkings, dat ons aan de voet van de Karakorum Himalaya brengt. We rijden door het mooie dorpje Khardong en direkt daarna rijden we een stukje langs de Shyok rivier tot we in Khalsar aankomen. Hier gaat het dan steil omhoog naar de Khardung La en we bereiken na 2 uur de waanzinnig hoogte van 5600m !! Daarna gaat het via een goed onderhouden weg terug naar beneden tot in Hunder. Hier verandert het landschap opnieuw van subalpine naar woestijn en de kans is erg klein, dat je geen kamelen ziet. 2km van Hunder, op een kleine heuvel gelegen, ligt een wondermooi klooster. Die zin heeft, kan dit klooster bezoeken en wordt extra beloond met weidse vergezichten over de Nubra vallei.

    Tent + O + L + D

  • Dag 22 : Motorrijden naar Leh (127km, 4hr, 3500m)

    Vandaag rijden we terug naar Leh en genieten van onze laatste avond in Ladakh !

    Hotel + O + L + D

  • Dag 23 : Vlucht naar New Delhi

    De vlucht naar New Delhi is altijd ’s morgensvroeg en daardoor dienen we vroeg op te staan. De vlucht terug naar New Delhi is erg indrukwekkend want je kan de hele Himalaya bergketen aanschouwen. In New Delhi staat jullie nog een vrij namiddag ter beschikking om souvenirs te kopen.

    Hotel + O

  • Dag 24 : Vlucht naar Europa

    Vandaag staat jullie vlucht naar Europa op het programma. Wij verzorgen het transport naar de luchthaven en hopen jullie volgend jaar weer te mogen begroeten voor een nieuw avontuur !

Beste seizoen

Beste seizoen
van mei tot september

Inbegrepen:

  • loon, verzekering EN pensioensfonds van de Himalayan Leaders medewerkers
  • Alle accommodaties op basis van logies/ontbijt
  • Alle luchthaven-hotel v.v. transfers
  • Vervoer van New Delhi naar Shimla
  • Vlucht van Leh naar New Delhi
  • Complete backup crew met kampeeruitrusting
  • Huur Enfield Bullet 500cc
  • Engelstalige gids
  • Accomodatie en eten zoals vermeld in het programma

Niet inbegrepen:

  • Persoonlijke uitgaven
  • Persoonlijke verzekering.
  • je Indische visum
  • Internationale vluchten
  • Mogelijke vaccinaties
  • Overige maaltijden

Trip Customization

Al onze programma’s zijn slechts een voorbeeld van wat mogelijk is. Himalayan Leaders heeft sinds 1989 (!) ervaring in het organiseren van op maat gemaakte reizen. Contacteer ons daarom vrijblijvend voor jouw persoonlijk wensprogramma !

Heb je een vraag over deze reis ?

Stel ons een vraag

Heb je een vraag over deze reis ?

Stel ons een vraag
  • Alle velden met een * dienen ingevuld te worden