• Beginneling
  • 5,050 M
  • 23 Dagen hotel
  • 19 Dagen motorrijden

Introductie :

“The sky is the limit” wordt wel eens gezegd…Zo ook voor deze reis : “Hoog, hoger, hoogst!” Tijdens deze motorreis van Kathmandu in Nepal naar Lhasa in Tibet rijd je over het dak van de wereld, langs prachtige meren en valleien en over hoge passen. Op een motor voel je, zie je en beleef je nog intenser het magische mysterieuze Tibet.

En het wordt nog beter : je beleeft dit allemaal, rijdend op een Enfield Bullet 500cc, nostalgie top !

We beginnen de reis in Kathmandu en maken in zeven dagen de reis naar Lhasa, de hoofdstad van Tibet. Via een noordelijke loop reizen we weer terug en stoppen in Rongbuk voor een rit naar het Mount Everest basecamp op 5.040 mtr! Hier sta je met je motor aan de voet van de hoogste berg ter wereld. Via de friendship Highway rijden we weer terug richting Nepal.

Vanwege de hoogte kan deze reis best zwaar zijn, maar het is de kans van je leven om per motor over het dak van de wereld te rijden.

Verdere informatie :

  • Gebruikte motoren: Keuze uit laatste modellen Royal Enfield 500 c.c. of Honda Hero 150 c.c. met elektrische starter, versnellingen links.
  • Waarborg: per motor wordt in Kathmandu /New Delhi een waarborg vooruitbetaald van USD 500.00. Deze waarborg is bedoeld als eigen risico voor eventuele schade aan de motoren.
  • De condities van de wegen in Nepal /India/Tibet zijn over het algemeen goed, behalve in meer afgelegen gebieden in de bergen en op het platteland. Op deze reis moet rekening gehouden worden met moeilijke(re) trajecten over, soms smalle zand en grindpaden en trails.
  • Vaardigheden als motorrijder: u dient een geoefende motorrijder te zijn met zelfvertrouwen in onverwachte verkeerssituaties, complete beheersing van de motor, ook in moeilijke wegomstandigheden.
  • U dient in het bezit te zijn van een geldig (internationaal) motor-rijbewijs.

Kodering : (O)ntbijt + (L)unch + (D)inner

Opmerking :

Zoals steeds probeert Himalayan Leaders een voorstel te maken naar zijn gasten toe. Aanpassingen zijn echter geen probleem. Een dag langer in Lhasa of een stop in het Last Resort te Tatopani voor een dag canyoning of rafting zijn zonder problemen mogelijk. Himalayan Leaders staat bekend om zijn flexibiliteit.

Dag per dag schema Motorreis in Nepal en Tibet : 23d expeditie

  • Dag 1 - Vertrek vanuit Europese luchthaven.
  • Dag 2 - Aankomst Kathmandu

    Je wordt opgehaald van het vliegveld door Jagat, onze kantoormanager. Hij brengt je naar Thamel, naar ons Hotel Fuji. Indien je vluchtschema het toelaat, maken we in de namiddag al een korte wandeling om kennis te maken met de charmes van Nepal.

  • Dag 3 M Kathmandu - Sightseeing

    We maken een dagtocht naar de oude koningssteden Patan en Bakhtapur. Samen met Kathmandu zijn deze twee plaatsen de drie koningssteden van het land. Patan op 5 kilometer van Kathmandu, is the City of Beauty en omringd door boedhistische stupa’s uit 250 voor Christus. We maken hier een korte wandeling en rijden dan door naar Bhaktapur. Hier heeft de tijd lang stilgestaan en je waant je bij binnenkomst direct in de middeleeuwen. Er is veel te zien en vooral zijn de gebouwen, stupa’s en tempels rond durban square zeer indrukwekkend. Via mooie binnenwegen, langs het bergdorp Nagarkot, rijden we het drukke Kathmandu weer in.

  • Dag 4 M Kathmandu - Totapani

    Vlak voor de grens met Tibet (China) ligt een hotel toepasselijk genaamd ‘the last Resort’. De weg ernaar toe is volledig verhard maar om het resort te komen moeten we eerst een hangburg overrijden van 600 meter lang.

  • Dag 5 M Totapani - Nyalam

    Door de mooie nog groene Nepalese valleien rijden we richting de grens met China. In Kodari aan Nepalese kant zal de uitvoer van de motoren enige tijd in beslag nemen. We rijden vervolgens de friendshipbrug over en komen op de 8 kilometer niemandsland. Omdat geen van beide landen moeite doet om deze weg te onderhouden zullen dit wellicht de 8 slechtste kilometers van de reis zijn. Het is ook een drukke weg met dragers, karren en kleine vrachtwagens die volgeladen met goederen tussen de grezen op en neer pendelen. Aangekomen in ZangMu (op 2.300 mtr), aan Chinese kant, zal de procedure lang duren. De in loodrechte bergwanden uitgehakte weg voert door een diep ravijn omhoog van ZangMu naar Nyalam. Tijdens deze rit verandert het terrein van subtropische begroeiing naar steile kale bergen op de rand van het Tibetaans plateau. In deze korte indrukwekkende 50 kilometer stijgen we 1500 meter. In Nyalam is het noodzakelijk rustig aan te doen en je lichaam veel rust te gunnen, want we zitten nu ineens op 3.750 mtr.

  • Dag 6 M Nyalam - Tingri

    Van Nyalam vervolgen we in en pittige reisdag onze weg naar Tingri. We gaan hierbij de 5200m hoge La Lung pas over, van waaraf we een prachtig uitzicht hebben over de zich achter ons uitstrekkende Himalaya-keten. De weg stijgt hierna langs kleine Tibetaanse dorpjes en de talloze ruïnes van oude veldtochten tot Tingri, waar we zullen overnachten.

  • Dag 7 M Tingri - Lathse

    Van Tingri vervolgen we over de friendship highway. Halverwege de route hebben we bij mooi weer het eerst zicht op de top van de Mount Everest aan de linkerkant van de weg. Direct daarna begint de klim naar de Lakhpa pas met een top van 5220 mtr. Na een korte afdaling komen we in Lathse, een rustig klein dorpje met beperkte overnachtingsmogelijkheden op 4.050 mtr.

  • Dag 8 M Lathse - Shigatse

    Een korte rustige dag brengt ons in Shigatse. De middag heb je vrij om deze tweede stad van Tibet te bezichtigen. Het is ook de hoofdstad van de provincie Tsang. Je kunt het Tashilumpo klooster gaan bekijken. Dit is de zetel van de Panchen Lama, de na de Dalai Lama belangrijkste incarnatie van Tibet. De huidige 11de Panchen Lama wordt over het algemeen beschouwd als een marionet van de Chinezen. De verdwenen door de Dalai Lama aangewezen kandidaat wordt gezien als de jongste politieke gevangene ter wereld. De kora van Tashilumpo, het pelgrimagepad om het klooster, is een mooie wandeltocht van een uur, die ook langs de oude, door de Chinezen opgeblazen, dzong voert. ’s Avonds kunnen we lekker eten in één van de vele
    restaurantjes die Shigatse rijk is, en daarna een biertje drinken in de Tibetaanse disco.

  • Dag 9 M Shigatse - Gyantse

    Een korte rijdag voert ons over de zuidelijke friendship highway van Shigatse naar Gyanste. Hier brengen we een bezoek aan één van Tibet’s mooiste kloosters, met binnen haar muren de Kumbum, een negen verdiepingen hoge pagode in de vorm van een driedimensionale mandala. De uit de 15de eeuw stammende Kumbum bevat 75 kapellen die zijn beschilderd in de Newari tradie uit Nepal. Gyantse bezit als één van de weinige Tibetaanse plaatsen nog haar dzong. De dzong fungeerden voor de Chinese inval als de administratieve centra van de Tibetaanse regering. Ze werden daarom als symbolen van de oude feodale maatschappij door de Chinezen opgeblazen, maar omdat de dzong van Gyantse gefigureerd heeft in de strijd tegen de Engelse militaire expeditie van 1904, hebben de Chinezen hem voor propagandadoeleinden gespaard. Na een stevige klim omhoog heb je vanaf de dzong een prachtig uitzicht over de omliggende vallei en het stadje aan de voet van de heuvel.

  • Dag 10 M Gyantse - Lhasa

    We rijden in een lange dag met veel afwisseling in het landschap van Gyantse naar Lhasa. De weg voert ons over 5010m hoge Karo La pas waar we langs een grote, door Chinezen gebouwde stuwdam en het daarachter liggende kunstmatige meer komen. We rijden langs een grote gletsjer en arriveren aan de oevers van het Yamdrok Tso meer. Dit turquoise gekleurde meer in de vorm van een schorpioen volgen we vanaf de Kamba La. Vanaf deze pas stijgen we naar de rivier Tsangpo, vanwaar een goede weg verder voert naar Lhasa.

  • Dag M 11 - 12 - 13 - Verblijf Lhasa

    De stad ligt op 3650 mtr hoogte en heeft eigenlijk meer te bieden dan je in deze drie dagen kunt bezoeken. Een must is natuurlijk een bezoek aan de boven de stad uittorende Potala, het oude winterpaleis van de Dalai Lama. In het klooster Sera bieden de debatterende monniken elke middag een interessant schouwspel. Ganden is één van de drie belangrijkste kloosters van de Geelkappen sekte, gelegen op een mooie plek in de Kyichu vallei. Dit klooster kunnen we als dagtrip bezoeken op de motor. En verder biedt de Barhkor nog een goede gelegenheid om souvenirs voor thuis in te slaan. En natuurlijk is er nog de Jokhang tempel met al haar bedevaarders die vanuit heel Tibet op de meest vreemde manieren hun weg naar de tempel vinden. Soms kruipend, soms rollend of al biddend.

  • Dag 14 M Lhasa - Markyang

    We rijden verder naar het noorden en komen in de provincie Tolung Dechen. Het is niet een veel bereisde weg en zal dus ook veel slechter zijn dan dat we tot nu toe gehad hebben. Vlak voor Markyang krijgen we nog een flinke pas, de shogu la van 5300 mtr. In Markyang, dat totaal geen toeristen gewend is, overnachten we in een simpel hotel.

  • Dag 15 M Markyang - Shigatse

    Na ver na Markyang komen we op de Friendship highway north route. We kunnen onderweg nog het iets van de weg afgelegen Longkar fort bezoeken. We komen dan op de hoofdweg uit Lhasa voor de laatste 100 kilometer naar Shigatse.

  • Dag 16 M Shigatse - Lhatse

    Via op de hoofdweg rijden we verder naar Sakya. Onderweg komen we over de 5250m hoge Lagpa La pas met mooie uitzichten over de weidse landschappen waar we doorheen rijden. We slaan af van de Friendship Highway om het 21 km van de hoofdweg af gelegen Sakya Klooster te bezoeken in het dorpje met de zelfde naam (4280m). Het Sakya klooster heeft een grote rol gespeeld in de geschiedenis van Tibet. De abt van
    Sakya slaagde er in de 13de eeuw in met hulp van de Mongolen heerser over Tibet te worden en het klooster wist de macht een eeuw lang te behouden, voor Sakya ten val kwam in de 14de eeuw. Het noordelijke deel van het klooster is volledig vernietigd, maat het zuidelijke deel torent nog als een groot fort met hoge muren en wachttorens boven het omliggende dorp uit. Het dorp is net als het klooster grijs geverfd om aan te geven dat men hier belastingplichtig was aan de Sakya sekte. In de loop van de middag rijden we de 21 km terug naar de hoofdweg en slaan linksaf voor de laatste 30 km richting Lhatse.

  • Dag 17 M Lhatse - Rongbuk

    Als de staat van de weg het toelaat, rijden we deze dag naar Rongbuk, het hoogst gelegen klooster ter wereld, dat ligt aan de voet van Mount Everest. We overnachten hier in primitieve omstandigheden en houden ons warm bij het houtvuur in het restaurantje van ons guesthouse. We bevinden ons op 5.800 mtr, hoger en dichterbij de Mount Everest zul je deze reis niet komen.

  • Dag 18 M Rongbuk - Tingri

    We staan op met eerste licht, om lopend of met de motor de 8 km af te leggen naar Everest Basecamp en we hebben gelegenheid voor het maken van prachtige foto’s. Met je eigen motor aan de voet van Mt.Everest! Het is net een maanlandschap, zo kaal en schraal. Maar het is zeer indrukwekkend om je op zo’n hoogte te bevinden. Terug bij het guesthouse en na een warm kopje thee vertrekken we. We nemen dit keer de west route die zwaar en moeilijk is. Deze komt direct uit in Tingri op 4340 meter.

  • Dag 19 M Tingri - Tatopani

    Na nog twee hoge passen van respectievelijk 4910 en 5050 mtr begint de enorme afdaling. We lunchen in het bekende Nyalam en komen langzaam weer van de stille hoogte naar de geluiden van het subtropische regenwoud aan de grens met Nepal. De doorstaan weer de grensformaliteiten en eindigen de dag weer in ‘the last Resort’.

  • We rijden over de Arniko Highway van Barabise terug naar Kathmandu, de hoofdstad van Nepal.

  • Dag 21 Kathmandu - Vrije dag of sightseeing

    Deze dag kun je gebruikt worden om wat van de vele bezienswaardigheden te gaan bekijken die Kathmandu rijk is. Zo kunnen we het koninklijke paleis bezoeken aan Durbar Square, of de grote stupa van Bodnath, of gewoon een beetje verdwalen in de smalle pittoreske straatjes van de oude binnenstad.

  • Dag 22 Kathmandu - Vrije uren en vertrek naar Europese luchthaven
  • Dag 23 Vertrek naar Europese luchthaven of aankomst in Europa

Beste seizoen

Beste seizoen
van mei tot september

Inbegrepen:

  • Entreegelden tijdens alle excursies.

Niet inbegrepen:

  • Lunch en diner
  • Vlucht vanuit Europese luchthaven naar Nepal
  • Eigen persoonlijke verzekering met helicopterrescue
  • Luchthavenbelasting Nepal 1700Rs of 21 euro
  • Brandstof

Trip Customization

Al onze programma’s zijn slechts een voorbeeld van wat mogelijk is. Himalayan Leaders heeft sinds 1989 (!) ervaring in het organiseren van op maat gemaakte reizen. Contacteer ons daarom vrijblijvend voor jouw persoonlijk wensprogramma !

Heb je een vraag over deze reis ?

Stel ons een vraag

Heb je een vraag over deze reis ?

Stel ons een vraag

Feedback per klant

OVERALL RATING: 0.0
  • Alle velden met een * dienen ingevuld te worden