• Gemiddeld ***
  • 3,480 M
  • 18 Dagen lodge
  • 6 Dagen hotel
  • 18 Dagen trekking

Mustang, the forbidden kingdom

Een 24-daagse trekking in een prachtig desolaat landschap…

Mustang verwijst naar het district dat geografisch verwant is met Tibet en bevindt zich aan het noordelijke punt van de Kali Gandaki, ook wel Lo genoemd en reikt van aan de Tibetaanse grens tot Ghasa in het zuiden. De naam Mustang is mogelijk ontstaan door een nepalese verwarring, want de hoofdstad van het Koninkrijk Lo noemt Manthang, maar wordt “Moe-stang” uitgesproken… En de hoofdstad van het district Mustang is Jomsom, ook wel Jomosom geschreven.

De regio ten noorden van Kagbeni noemt Upper Mustang en wordt gekenmerkt door de diverse Tibetaanse invloeden. Dit Upper Mustang bestaat uit 2 delen : het zuidelijke met 5 dorpen bevolkt door Manangis, en het noordelijke dat verwijst naar het oude koninkrijk Lo, waar cultuur, taal en tradities volledig Tibetaanse getint zijn. Manthang, de hoofdstad van het koninkrijk Lo, betekent “Plain of Aspiration” in de Tibetaanse taal. Te vertalen als “de vlaktes van bezieling”…
Het klinkt allemaal een beetje onduidelijk en door de nepalese verwarring wordt het er ook niet beter op…

Mustang neemt in de geschiedenis een vooraanstaande rol in en deze lange, rijke en complexe historiek maakt het een geweldige plek om te bezoeken. Er zijn geschriften gevonden die teruggaan tot de 8ste eeuw over Lo en de Tibetaanse poëet Milarepa, die leefde tussen 1040 en 1123 bezocht deze regio meermaals.
Upper Mustan was een deel van Ngari, een oude naam voor het gehele “Verre Westen van Tibet”. Ngari was geen echte politieke entiteit maar meer een collectie van feodale domeinen waaronder ook delen van het huidige Dolpo. In de 14de eeuw was het grootste gedeelte van Ngari en het grootste deel van West Nepal, in handen van het Malla Koninkrijk, dat vanuit de stad Sinja regeerde. (Sinja wordt nu in de buurt van Jumla gesitueerd).

Ame Pal wordt algemeen als de stichter van het huidige Lo gezien in 1380, want de voorvaders van de huidige Mustang Raja kunnen 25 generaties terug aan deze Ame Pal gekoppeld worden… Deze Ame Pal, of zijn vader, veroverden een groot deel van de Upper Kali Gandaki en waren verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de stad Lo Manthang en vele van de gompa’s. In het westen verging het Malla Koninkrijk met de tijd en werd opgesplitst in verschillende feodale heuvelstaatjes.

Ergens in de 18de eeuw had Jumla zijn eigen macht aanzienlijk uitgebreid en op zoek naar meer economische ontwikkeling en Tibetaanse goederen richtten de bevelhebbers van Jumla hun pijlen op het oosten. Midden 18de eeuw hadden ze de controle over Lo in handen en vroegen een jaarlijkse belasting. Toen in 1762 Prithvi Narayan Shah de troon besteeg, begon hij aan de vorming van het huidige Nepal. Bij zijn dood was het Koninkrijk Nepal één geheel tussen Gorkha in het oosten en de grenzen van Sikkim in het westen. Zijn opvolgers breidden het gebied uit naar het westen en in 1789 werd Jumla geannexeerd door de befaamde Gorkha soldaten. Deze betraden Lo echter nooit en Lo behield in het nieuwe koninkrijk ook een zekere autonomie tot in 1951. In 1951 herstelde Koning Tribhuvan (huidige naam van de luchthaven) de Shah Monarchie en gooide de Rana buiten. In de 60’er jaren, toen Tibet onder Chinese controle kwam, was Mustang een guerilla bolwerk tegen het communistische regime. Mustang gaf onderdak aan de Tibetaanse Khampas, de meest gevreesde krijgers, die steun kregen van de CIA. Alhoewel Mustang afgesloten was voor de buitenwereld, gaf de Nepalese regering toestemming aan een aantal onderzoekers om het gebied te bezoeken. Onder hen Toni Hagen en de Italiaan Giuseppe Tucci in 1952, Professor Snellgrove in 1956 en Barbara Adams in 1963.

De eerste trekkers die het gebied met een permit betraden, bezochten Mustang pas in 1992 na betaling van een zeer dure trekking permit en onder constant toezicht.

De trekking naar Lo gaat door een bijna kaal gebied, met slechts een handvol bomen…Sterke tot zeer sterke winden komen in de namiddag op en verdwijnen pas weer als het nacht wordt. Lo, in de regenschaduw van de Himalaya’s, heeft dan ook veel minder neerslag dan de rest van Nepal. Zelfs in de moesson, als het bewolkt is, valt er slecht een beetje regen. In de winter is er meestal sneeuw en die durft al eens tussen de 30 en 40cm te bedragen. In Lo zelf is de geografie deze van het Tibetaanse Plateau met zijn eindeloze gele en groene hellingen die door de wind zijn geërodeerd. In het onderste gedeelte van Upper Mustang regent het meer en frequenter en de heuvels lijken wel met rode steentjes betegeld te zijn. Een mooi aanzicht…Dorpen liggen uren uit elkaar en zien er vanuit de verte uit als “mirages”…In de zomer, als de velden beplant zijn, lijken er groene oases te ontspringen in de woestijnachtige omgeving.

Dag per dag schema Nepal Trekking : 24d Verborgen Koninkrijk Mustang Trekking

  • Dag 01 : Vlucht europese luchthaven naar Nepal
  • Dag 02 :

    Aankomst op de internationale luchthaven van Kathmandu en warm onthaal door Jagat, onze kantoormanager. Hij vergezelt jullie naar Hotel Fuji, jullie “base camp”. Na de nodige verfrissingen volgt een eerste kennismaking met jullie gidsen en dragers en met de hoofdstad Kathmandu. ’s Avonds volgt een welkomstdiner in het The Northfield Cafe.

  • Dag 03 : Kathmandu naar Pokhara (vliegtuig of bus)

    De burrit van Kathmandu naar Pokhara over de Pritvi Highway duurt tussen de 6 en 9hr, afhankelijk van het verkeer. We rijden langs de Trisuli rivier en levert mooie panorama’s op. ’s Avonds in Pokhara wandelen we nog langs het Pewa meer.

  • Dag 04 : Pokhara naar Jomosom/Jomsom

    Na een vroeg ontbijt vliegen we voor 9hr al richting Jomsom. Deze vlucht is niet zo gemakkelijk voor de piloten en is heel afhankelijk van de weersomstandigheden. Eens ter plaatse melden we ons bij de plaatselijke autoriteiten voor de controle van de “permits” die ons toegang moeten geven tot Mustang.

  • Dag 05 : Jomosom (2.700m) - Kagbeni (2.800m)

    Deze wandeling is vrij surrealistisch. Vanuit Jomsom betreden we een andere wereld en wandelen door een woestijn met hevige rukwinden die onze kleding en gezicht teisteren.Terwijl we door deze met stenen bedekte Kali gandaki vallei trekken zullen onze Sherpa’s er een spelletje van maken om zwarte stenen terug te vinden die zeefossielen bevatten die volgens kenners 400 miljoen jaren oud zouden zijn. Kagbeni is een eigenaardig versterkt dorp dat het einde van de Mustang vallei afsluit.

  • Dag 06 : Kagbeni (2.800m) - Chhuksang (2.950m)

    Vandaag kruisen we in Kagbeni het uithangbord “restricted area”, dit is het signaal dat we defintief het Mustang koninkrijk betreden. Na 3h stappen komen we in het mooie dorpje Tanghe. Hier nemen we de tijd om de ruines van de burcht te bezoeken via de ongeplaveide straatjes. We trekken nu verder naar Chhuksang dat we na ongeveer 1h30 bereiken.

  • Dag 07 : Chhuksang (2.950m)- Samar (3.540m)

    ’s Morgensvroeg volgen we de bedding van de Kali Gandaki die nu Mustang Khola heet en steken een nieuwe brug over. We stijgen naar Chele, een net dorp gebouwd op een plaats die een kijk heeft op de ganse vallei. Het valt op dat we vanaf nu te maken hebben met een nieuwe etnische groep met hun eigen zeden en gewoonten. De weg stijgt verder naar een klein plateau afgezoomd met stenen. We vervolgen onze weg die als het ware een balkon vormt in de rotswand, met soms steile uitgehouwen trappen. Vanaf onze eerste col (3.530m) zicht op de Damodar keten. We dalen af naar Samar, typisch dorp met zijn populieren, zijn irrigatie-systeem en sympatieke bewoners. We brengen een bezoek aan de school en het klooster.

  • Dag 08 : Samar (3.540m) - Geling (3.520m)

    We volgen vandaag de “de weg der pelgrims”. Een steile weg die afdaalt in een canyon brengt ons in een andere wereld. We komen terecht in een heilige grot die door de bewoners wordt vereerd vooral door de aanwezigheid van een stalaktiet die op een chorten gelijkt. We trekken verder door een andere canyon die ons naar Shtangmochen (3.700m) brengt waar we de hoofdweg vervoegen. Na een kleine col (3.860m) dalen we definitief af naar Geling waar we overnachten.

  • Dag 09 : Geling (3.520m) - Tramar (3.800m)

    Vandaag bezoeken we het klooster van Geling, door velen ook wel “de poort naar Mustang” genaamd. We beklimmen een col van 3.950m en dalen daarna af naar het dorpje Germi, een ander mooi plaatsje. De weg gaat een stuk steil omhoog en volgt dan de heuvelwand tot het dorpje Tramar.

  • Dag 10 : Tramar (3.800m) - Lo Gekar - Tsarang (3.580m)

    Na een lekker ontbijt beginnen we aan een steile klim naar het 11de eeuwse klooster van Lo Gekar. We vervolgen onze weg tot Tsarang waar we kamperen.

  • Dag 11 : Tsarang (3.580m) - Lo Mantang (3.750m)

    Bij het verlaten van Tsarang komen we voorbij een kleine waterkrachtcentrale. Ook verschillende graanmolens werken op deze bergrivier, een chorten duidt aan dat we het dorp verlaten. Onderweg zien we verschillende huizen die in de rotsen zijn uitgehouwen. Een uitgedroogde vallei die langzaam groen wordt, leidt ons naar een col waar de gebedsvlaggen ons begroeten (3.870m). Van hieruit hebben we een zicht op de vallei van Lhomantang. Er wacht ons nog een uurtje stappen voor we de omwallingsmuren van de hoofdstad van Mustang doortrekken. Deze mooie stad heeft twee toegangspoorten: de belangrijkste in het noorden en een meer verborgen langs de zuiderkant.

  • Dag 12-13 : Lo Mantang (3.750m)

    Wie weet ontvangt vandaag de koning van Mustang ons wel ? Deze rustdag kan naar believen ingepland worden maar 1 ding staat voorop en dat is een lekkere kop Tibetaanse thee. (thee gemengd met ranzige boter en zout)

  • Dag 14 : Lo Mantang (3.750m) - Dhie (3.3360m)

    We trekken terug over de pas boven Lhomantang en volgen de linker bedding van de Mustang khola. Er staan ons enkele moeilijk doorgangen te wachten. We krijgen weer een kleine col om dan af te dalen langs een soms steile weg en wanen ons in een maanlandschap…

  • Dag 15 : Dhie - Yara (3.760m) - Gara (3.870m) - Yara (3.760m)

    Na 1h30 stappen door een tamelijk brede kloof bereiken we Yara. Onderweg ontmoeten we in de rotswanden uitgehouwen grotwoningen. We trekken verder naar Gara dat niet op de normale trekkingroute ligt. De bewoners zijn dan ook erg gelukkig dat zij bezoek krijgen van Himalayan Leaders en zijn gasten. We brengen een bezoek aan een in de rotsen uitgehouwen kloostertje.

  • Dag 16 : Yara (3.760m) - Tange (3.320m)

    De weg daalt eerst af tot 3.350m naar de Ghechang Khola om dan weer op te klimmen tot 3.800m, om dan weer naar beneden te duiken. We slaan ons kamp op buiten het dorp Tange. Bezoek aan het verlaten dorp met een opmerkelijke architectuur.

  • Dag 17 : Tange (3.320m) - Tetang (3.050m)

    Vandaag staat een lange wandeldag op de planning. De route gaat eerst horizontaal tot bij een stroom en stijgt dan steil tot 4.100m. Na 3h trekken, dalen we steil naar beneden tot Tange, gelegen voor Chhuksang. Tange, een versterkt dorp, is een op sterven na dood dorp door gebrek aan water…

  • Dag 18 : Tetang (3.050m) - Muktinath (3.650m)

    Het wordt een relatief gemakkelijke klim van 3h30 over een col naar Muktinath. Eens de col over verlaten we Mustang. We bezoeken het belangrijke heiligdom van Muktinath.

  • Dag 19 : Muktinath (3.650m) - Jomsom (2.700m)

    We zijn goed gewend geraakt aan het wandelen en vandaag is een gemakkelijke dag met mooie vergezichten. Na een niet al te lange wandeling komen we aan in Jomsom !

  • Dag 20 : Jomosom (2.700m) - Pokhara (900m) - Kathmandu (1.400m)
  • Dag 21 : Reservedag (Indien het weer in Jomsom het niet toelaat om te vliegen.)

    Indien we al in Kathmandu zijn, plannen we vandaag een extra dag sightseeing, in overleg tussen onze gasten en Jagat, onze kantoormanager.

  • Dag 22 : Reservedag (Indien het weer in Jomsom het niet toelaat om te vliegen.)

    Deze dag staat onze gasten vrij ter beschikking om bijvoorbeeld op eigen kracht nog sightseeing in te plannen of te shoppen in de talrijke kleine winkeltjes in Thamel. ’s Avonds inviteert Himalayan Leaders iedereen voor een gezellige avond in het The Northfield Cafe.

  • Dag 23 : Vrije voormiddag en transport naar de luchthaven van Kathmandu of ganse vrije dag voor shopping of sightseeing.
  • Dag 24 : Transport naar de luchthaven van Kathmandu en vlucht naar europese luchthaven of reeds aankomst op europese luchthaven

Beste seizoen

Beste seizoen
Van maart tot december

Inbegrepen:

  • Transport van en naar de luchthaven van Kathmandu.
  • Berggids en dragers voor individuen en groepen.
  • Sightseeing in Kathmandu.
  • Dragers voor tent/kookuitrusting
  • Transport van en naar Kathmandu.
  • Volpension tijdens de trekking.
  • Guesthouses en tenten tijdens de trekking.
  • Dragers en tent-/kookuitrusting
  • Transport van en naar trekkinggebied. Vlucht Kathmandu naar Suketar en terug.
  • Permits voor de trekkingregio.

Niet inbegrepen:

  • Verzekeringen.
  • Luchthaventax 1700Rs of 21 euro of 32 chf.
  • Bijkomende kosten bij reddingsoperatie of bij ziekte.
  • Persoonlijke uitgaven (geschenken, alcoholische dranken,...)
  • Vlucht Europa naar Nepal, omdat we als Nepalees Trekking Agency hiervoor niet bevoegd zijn.
  • Drinkgeld voor de dragers en de berggids.
  • Inentingen.

Trip Customization

Al onze programma’s zijn slechts een voorbeeld van wat mogelijk is. Himalayan Leaders heeft sinds 1989 (!) ervaring in het organiseren van op maat gemaakte reizen. Contacteer ons daarom vrijblijvend voor jouw persoonlijk wensprogramma !

Heb je een vraag over deze reis ?

Stel ons een vraag

Heb je een vraag over deze reis ?

Stel ons een vraag

Feedback per klant

OVERALL RATING: 0.0
  • Alle velden met een * dienen ingevuld te worden